KIDD-Syndrom 2016-10-17T13:16:40+00:00

KIDD-SYNDROM

Behandling af KIDD-syndrom i Slagelse
Opstår som regel hos børn der ikke er blevet behandlet for KISS syndrom.KIDD står for Kranie-nakkeleds Induceret Dyspraksi og Dysgnosi, hvor dyspraksi er nedsat evne til at udføre tillærte bevægelser (tendens til klodsethed) og dysgnosi er nedsat evne til at bearbejde sanseindtryk.

KIDD i før-skolealderen
Når et barn fylder 1 år er de fleste kommet op i en oprejst position. At lære at stå og gå på egen hånd klarer de fleste børn selv om de er hoppet over et udviklingstrin som maveleje, kryben og kravlen. En blokering i de øvre nakkeled forhindrer ikke at barnet kommer op i stående stilling eller begynder at gå. Men årsagen til KIDD-syndromet ”vokser de ikke fra”, i stedet kompenseres der for symptomerne, hvilket kan komme til udtryk i en noget forsinket/forstyrret motorisk udvikling.

Symptomer kan være:
Skæv hovedstilling
Dårlig koordination – problemer med grov- og finmotorikken.
Problemer med forstoppelse
Sprogvanskeligheder
Hyperaktivitet og rastløshed
Savlen
Søvnforstyrrelser
Usikker balance – falder ofte og slår sig

KIDD i skolealderen
Når barnet begynder i skolen møder de mange udfordringer. Der stilles krav i forhold til fin- og grovmotorikken blandt andet skal barnet lære at bruge blyant, kaste bold mv. Endvidere stilles der omfattende krav til sanserne på forskellige områder for eksempel orientering i rum, i tid og i tallenes verden. Sker der en forstyrrelse i den sansemotoriske udvikling kan der opstå forskellige symptomer og problemer som f.eks.:

Skæv hovedstilling
Øget lændesvaj
Indadroteret ben
Koncentrationsbesvær
Skrive- og læsevanskeligheder
Diffus hovedpine, tung i hovedet
Forsinket motorisk udvikling
Svært ved at lære at cykle
Højdeskræk
Dårlig balance og koordination
Ustabilt humør (frustreret/utålmodig/aggressiv)
ADHD-lignende problemer
Mave/tarmforstyrrelser (forstoppelse)

Behandling
Har man mistanke om at barnet har KISS-KIDD er det en god idé at rette henvendelse til en kiropraktor. Den kiropraktiske behandling af spædbørn er på ingen måde farlig eller smertefuldt for barnet. Kiropraktoren vil blandt andet foretage nogle tests og undersøge bevægeligheden af nakke og ryg. Behandlingen foregår ved små tryk, der sjældent er smertefuldt, da der benyttes teknikker der er skånsomme mod leddene.