KIROPRAKTOR FORLØB

Sekretæren sidder klar i kontoret ved venteværelset til at tage imod dig.
Du bedes medbringe sygesikringsbeviset hver gang, du går til kiropraktor.
Første gang du er til behandling på klinikken, skal du regne med, at det vil tage en lille time.
De efterfølgende behandlinger varer kortere tid alt efter omfang af behandlingen.

For at kiropraktoren kan stille en diagnose indledes konsultationen med, at patienten med egne ord beskriver sit problem. Kiropraktoren har tavshedspligt.

Derefter følges samtalen op af en grundig undersøgelse af det pågældende område. Kiropraktoren undersøger bevægeligheden af ryggen aktivt, ved at lade patienten udføre nogle øvelser, og passivt, ved at kiropraktoren udfører øvelserne på patienten, mens denne slapper af. Desuden indgår forskellige test i kiropraktorens undersøgelse. Blandt andet kan nævnes strakt benløft test, der udføres, hvis patienten har lændesmerter med udstråling til benet.

Ved specifik ledpalpation identificeres den smertegivende struktur. Det kan være sener, muskler, knogler, led eller andet. Desuden foretages en præcis og specifik undersøgelse af bevægeligheden i rygsøjlen eller arme og ben.

I tilfælde, hvor der er smerter ud i arme og/eller ben, er det relevant at undersøge reflekser, plus følsomhed og muskelkraft i arme og ben. Yderligere kan der suppleres med kranienerveundersøgelse ved for eksempel hovedpine samt gøres brug af specielle kliniske undersøgelsesmetoder ved en vurdering af svimmelhed.

En røntgenundersøgelse af det involverede område vil i visse tilfælde være påkrævet. En røntgenundersøgelse kan afsløre sygdomme i knogler, slidgigt og funktionelle ledforstyrrelser. Klinikken har røntgenudstyr, så det er muligt at tage røntgenbilleder i umiddelbar tilknytning til første undersøgelse.

Kiropraktisk behandling foregår som regel med små hurtige tryk eller specielle stræk, hvis formål er at løsne de fastlåste led og dermed genoprette den normale bevægelighed i leddene. Det kan også være nødvendigt at løsne op for stive og spændte muskler. Dette foregår ved forskellige former for tryk på de involverede muskler, og disse muskler kan ofte udspændes. Den kiropraktiske behandling er for det meste smertefri og ukompliceret. Efter behandlingen føler de fleste sig bedre tilpas, mere afslappet og mere bevægelig.

Kiropraktoren kan vejlede dig i, hvordan du selv kan forhindre, at problemet opstår igen. Kiropraktoren rådgiver om holdning og arbejdsstillinger i fritid og på job. Desuden instrueres i relevant rygtræning og øvelser, der er til gavn for den enkelte patient.